Kalsiyum Nedir? Kalsiyumun İnsan Vücudu İçin Önemi Nedir?

Kalsiyum; metalik bir element çeşididir. Toprak alkalileri grubundandır. Sembolü Ca olan kalsiyum ilk kez Lumphru Davy tarafından elde edilmiştir. Kalsiyumun rengi gümüşe benzer. Parlak renklidir. Yumuşak bir yapıda olan kalsiyum elektriği iyi ileten iletken elementlerdendir. Atom numarası ise 20’dir. Yeryüzünde en fazla bulunan elementler sıralamasında 5. sırayı alır. Yeryüzünde çeşitli şekillerde bulunan kalsiyum elementi; deniz duyunda çözünmüş bir şekilde bulunurken kemiklerde ise kalsiyum fosfat şeklinde bulunur. Bunların yanında hayvanların kabuklarında ise kalsiyum karbonat hâlindedir.

Kalsiyumun biyolojik ve fizyolojik açıdan da önemi büyüktür. Kalsiyum özellikle kemik yapısı ile diş yapısı için oldukça mühimdir. Kalsiyumun %99 luk bir oranı kemik ve dişlerimizde bulunurken %1 lik bir kısmı ise yumuşak dokularda ve kanda yer alır. Öncelikle kemik ve diş yapısının sağlığı ve gelişimi açısından olmazsa olmaz bir mineraldir. Özellikle ergenlik dönemindeki gençlerde kemik gelişiminin sağlıklı ve iyi gelişimi için bu dönemde daha fazla kalsiyum içerikli besinler tüketmeleri gerekir. Ayrıca kadınlarda kemik erimesi riskinin daha fazla olduğu menopoz döneminde daha çok kalsiyum içerikli gıdalarla beslenmesi gerekir. Ayrıca hamilelik sürecinde de rahim içinde büyüyen bebeğin gelişimi açısından bu dönemde ve emzirme dönemlerinde yine kalsiyum tüketimine özen gösterilmelidir. Kalsiyum, kasların gelişimi açısından da çok önemlidir. Kas yapısının sağlığı, kas gerginliği ve kas gelişimi için kalsiyum içerikli besinlerle beslenilmelidir. Bunların yanında kalsiyum, insanın kendini daha zinde ve enerjik hissetmesine de yardımcı olur. Kalp sağlığı açısından da çok faydalı olan kalsiyum, kalp ritminin düzenli çalışmasında da etkendir. Kalsiyum böbreklere de iyi gelir. Böbrek taşı oluşumunu engeller. Vücudun ihtiyacı oranında düzenli kalsiyum tüketimi insanı kanser hastalıkları ile kalp hastalıklarına yakalanma riskine karşı da korur. Kalsiyum sinir sisteminin sağlığı için de vücuttan eksik edilmemelidir. Zira sinir sisteminin sağlığına dahi faydası vardır. Kanın pıhtılaşmasında da etkili olan kalsiyum bu faydalarının dışında emzirme döneminde kadınlarda süt üretimini de arttırır. Kansere yakalanma riskini söylemiştik ancak bununla birlikte yapılan araştırmalara göre bilhassa kolon kanserine karşı koruduğunun tespit edildiğini söylemekte de fayda var.

Kalsiyum insan sağlığı açısından çok önemli bir mineraldir. Bu yüzden günlük ihtiyacımız oranında kalsiyum alımı ihmal edilmemelidir. Günlük kalsiyum ihtiyacı yaşa,cinsiyete, hamile olup olunmamasına göre değişkenlik gösterebilir.Fakat genel olarak yetişkin bir insanın günlük kalsiyum ihtiyacı 1000 mg. iken çocuklarda bu oran 500 ila 600 mg civarındadır. 50 yaş üstündeki kişilerde ise bu oran 1500 mg. a kadar çıkar. Çünkü belli bir yaştan sonra kemik erimesi riski arttığından vücut daha fazla kalsiyuma ihtiyaç duyar. Hamilelik sürecinde de bu oran 1500 mg. a kadar çıkar. Hamilelikte de bebeğin sağlıklı gelişimi açısından vücudun kalsiyum ihtiyacı daha fazla olur. Bu oranlara dikkat edilerek düzenli kalsiyum tüketimine özen gösterilmelidir.

Kalsiyum vücudun ihtiyaç duyduğu çok mühim bir mineraldir. Hatta bazen hayati önem taşır. Bu nedenle vücuttan eksik edilmemelidir. Vücutta kalsiyum eksikliği durumunda beden buna karşı birakım tepkiler verir. Öncelikle diş ve kemik yapısı için olumsuz durumlar ortaya çıkar. Diş eti kanamaları, dişlerde çürümeler, kemiklerin gelişiminde bozukluklar, kemik erimesi riskini artması gibi durumlar baş gösterir. Ayrıca kalsiyum eksikliği sorunu olan kişilerde uykusuzluk sorunu ve bununla birlikte halsizlik, sinirli bir ruh hali ortaya çıkar. Bu sorun uzun boyutlu olursa depresyona bile götürebilir. İşte kalsiyum eksikliği yaşandığında kaslarda ağrı ve kramplar, güçsüzlük, kaslarda zayıflık gibi durumlar oluşabilir. Kalsiyum eksikliği kansere yakalanma riskini de arttırır. Bunun yanında kalp ritminde bozukluklar, kalp çarpıntıları gibi sorunlar yaşanmaya başlanabilir. Ayrıca kalsiyumun kan basıncına ve tansiyona da etkisi vardır. Kalsiyum eksikliği yaşayan kişilerde hipertansiyon hastalığına yakalanma riski de daha fazladır. Görüldüğü üzere kalsiyum tüketimi insan sağlığı açısından çok önemlidir.

Kalsiyum Açısından Zengin Besinler Neler Olabilir?

Süt, yoğurt , peynir gibi süt ürünleri
Fındık, fıstık
Yumurta
Badem
İncir
Nane
Susam
Soya fasulyesi
Pekmez
Tereyağı
Balık
Keçiboynuzu
Nohut

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu